Pierwsze Komary, zwane potocznie Sztywniakami ze względu na swoje sztywne zawieszenie z tyłu, wiodły prawdziwy prym w latach sześćdziesiątych, kiedy na polskich drogach pojawiły się pierwsze modele tej marki. Ich efektowna bryła, połączona z przyzwoitymi, jak na tamte czasy, osiągami sprawiła, że Sztywniaki po dziś dzień są popularnym środkiem transportu u fanów klasycznej motoryzacji. Jak to jednak bywa ze starszymi maszynami, utrzymanie ich w dobrym stanie to nierzadko wyzwanie większe, niż jeżdżenie nimi. Części do Komara Sztywniaka nie należą do elementów produkowanych masowo i dostępnych w pierwszych lepszych sklepach, zaś w samych maszynach tego typu nie zamontujemy elektronicznych zamienników. Posiadając taki motorower, nie powinniśmy czekać do ostatniej chwili, już zawczasu zaopatrując się w zestaw niezbędnych śrub.
Stabilność to podstawa
Śruby to element montażowy każdego jednośladu, który zawsze dobrze jest mieć w swoim garażu. W przypadku, gdy zauważymy jakiekolwiek zużycie zamontowanych elementów, możliwa będzie wówczas szybka ich wymiana. Nawet zadbane części do Komara Sztywniaka mogą ulec poważnym uszkodzeniom, jeśli mocujące je śruby przestaną zapewniać odpowiednią stabilność. Na szczęście, potrzebne nam śruby możemy kupić w formie wygodnych zestawów, w których znajdziemy elementy montażowe dla poszczególnych części naszego Komara.
Czym powinny się charakteryzować dobre śruby? Przede wszystkim wytrzymałością. Elementy te są bowiem wystawione na działanie wielu potencjalnie szkodliwych czynników, takich jak wysokie temperatury czy nacisk spowodowany ciężarem. Nie bez znaczenia jest tu też estetyka, zwłaszcza, że mówimy tu o elementach do legendarnych już maszyn. Śruby powinny więc nie tylko być odpowiedniego koloru i kształtu, ale też wykazywać odporność na rdzewienie.
Na szczęście, w dobie Internetu, znalezienie części do Komara Sztywniaka nie jest aż tak trudne. Zawsze pamiętajmy jednak o tym, aby sprawdzić dokładnie stan i rodzaj kupowanych elementów. Pozwoli nam to uniknąć wydatku na części, które albo nie będą pasować do naszej maszyny, albo zwyczajnie uniemożliwią dłuższą jazdę.