Site Overlay

Paski napędowe do skuterów

Pośród wielu części do skuterów, jedną z kluczowych ról w pracy pojazdu odgrywają paski napędowe. Wykorzystywane w skuterach wyposażonych w bezstopniowe skrzynie biegów, paski są zastępstwem łańcuchów napędowych. Jest to spowodowane faktem, że skrzynie biegów w skuterach pracują w specyficzny sposób, wymagających wykorzystania elementu o elastyczności znacznie większej, niż w przypadku łańcucha. Paski są wykonane z tworzywa sztucznego, z metalowymi cięgnami wewnątrz. Dzięki takiej strukturze, znacznie trudniej jest je rozerwać. Ich zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego i generowanej mocy z wariatora na tylną oś.

Działanie pasków napędowych w skuterach

Prawidłowe funkcjonowanie całego układu wymaga ścisłej współpracy wykorzystanych w nim części do skuterów. Jednym z tych elementów jest wariator, który odpowiada za zmianę przełożenia na osi łączącej się z silnikiem maszyny. Gdy silnik pracuje na wyższych obrotach, talerze wariatora są rozsuwane, zbliżając pasek napędowy do osi. W ten właśnie sposób dochodzi do zmniejszenia się promienia okręgu, na którym przemieszcza się część odpowiadająca za dostarczenie tylnej osi mocy oraz momentu obrotowego.

Dlaczego o pasek napędowy trzeba dbać?

Ponieważ pasek przez cały czas jest poddawany tarciu przez talerze wariatora, całkowicie normalne jest jego stopniowe zużycie. Nawet najlepsze elementy tego typu odznaczają się po prostu bardzo wysoką wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne, a nie niezniszczalnością. Najczęstszą formą zużycia się paska napędowego są starte boki. Sygnałem tego jest gorsza prędkość naszego skutera, co jest spowodowane cieńszą powierzchnią paska, wymuszającej na skuterze użycie większej ilości mocy, aby móc przyspieszyć.

Innym często spotykanym problemem jest rozciągnięcie paska spowodowane długą pracą w układzie. Z tego też powodu, konieczne jest regularne sprawdzanie jego stanu, aby możliwe było zauważenie problemu, nim dojdzie do pęknięcia. To bardzo ważne, ponieważ wymiana takiej części do skuterów jest wówczas utrudniona – konieczne jest odkręcenie sprzęgła, co nie należy do rutynowych czynności.

Z tego też powodu, nie powinniśmy bagatelizować konieczności regularnych kontroli stanu części naszego jednośladu. Paski napędowe nie są drogie, zaś ich szybka wymiana w przypadku pierwszych oznak zużycia pozwoli nam na uniknięcie poważniejszych problemów, uniemożliwiających jazdę.