Motorowery Romet Komar to pojazdy różniące się nieco od współczesnych. W najstarszych ich modelach, nazywanych pieszczotliwie Sztywniakami ze względu na sztywną budowę tylnego zawieszenia, wykorzystuje się klasyczne już gaźniki typu G12. Ponieważ części do Komara Sztywniaka nie są już produkowane w ilościach masowych, wielu miłośników jednośladów starej daty musi liczyć się z tym, że wymagają one dokładnej kontroli ich stanu i, jeśli jest to wymagane, odpowiedniej konfiguracji. Jedną z takich podstawowych procedur jest dostrojenie gaźnika. Ma ono na celu nie tylko zwiększyć komfort ogólnej przejażdżki, ale, co najważniejsze, zapewnić prawidłowe działanie silnika.
Dostrojenie gaźnika krok po kroku
Procedura ta nie wymaga od nas wysoce zaawansowanego sprzętu. Wystarczy nam tu bowiem śrubokręt oraz klucz francuski (siódemka). Na początek odpalamy motorower, po czym dokręcamy dolną śrubkę regulacyjną w taki sposób, aby obroty uniemożliwiły wyłączenie się silnika. Ilość obrotów może przewyższyć tą, którą generalnie chcemy osiągnąć podczas zwykłej jazdy, ponieważ jest to tylko zmiana tymczasowa. Ze względu na prostą budowę części do Komara Sztywniaka, śrubkę można nawet delikatnie dokręcić z użyciem palców.
Powyżej śrubki, którą właśnie dokręciliśmy, znajduje się druga. Kiedy obroty silnika są już na tyle duże, aby uniemożliwić jego zgaszenie, możemy użyć śrubokrętu do powolnego kręcenia wyższą śrubką. W tym kroku chodzi o to, aby uzyskać jak największe, a zarazem równomierne obroty. Kiedy mamy już pewność, że silnik pracuje równo, możemy wrócić do pierwszej śrubki i zmniejszyć obroty do najmniejszej możliwej ich ilości, w dalszym ciągu uniemożliwiającej wyłączenie się silnika.
Na koniec przychodzi kolej już na samo sprawdzenie, czy nasze części do Komara Sztywniaka działają jak należy. W tym celu należy skontrolować, czy Komar lekko wchodzi na wyższe obroty. Miejmy też tu na uwadze, że zimny silnik może na początku wymagać szybkiego rozgrzania poprzez krótką jazdę, aby można było sprawnie wejść na wyższe obroty. Jeśli w dalszym ciągu obroty nie są właściwe, musimy powtórzyć dostrojenie śrubkami. Jeśli i to nie pomoże, sprawdźmy, czy przepustnica jest prawidłowo zamontowana. Jeśli tak jest, należy zmienić wysokość ustawienia iglicy i ponownie dostroić gazik śrubkami.