Site Overlay

Części układu zasilania skutera

Aby każdy skuter był w stanie ruszyć z miejsca, konieczne jest zamontowanie w nim prawidłowo działającego układu zasilania. Części do skuterów w nim wykorzystane są odpowiedzialne za wytwarzanie mieszanki paliwowej, w skład której wchodzi zarówno benzyna, jak i powietrze. To jednak nie wszystko. Układ zasilania jest jednocześnie odpowiedzialny za regulację ciśnienia mieszanki w taki sposób, aby odpowiadała ona bieżącej pracy skutera. Wraz ze zmianą prędkości, zmienia się też zalecany poziom ciśnienia. Aby było to jednak możliwe, konieczna jest właściwa współpraca wszystkich jego elementów.

Co wchodzi w skład układu zasilania?

Układ zasilania tworzą następujące części do skuterów: gaźnik/wtryskiwacz, filtr powietrza, króciec dolotowy, filtr paliwa oraz zbiornik paliwa, wyposażony w kranik. Każdy z elementów jest ze sobą połączony za pomocą przewodów. W samym zbiorniku paliwa (na ogół w jego korku wlewowym) umieszczono z kolei tzw. układ odpowietrzania. Jest to niewielki otwór, który uniemożliwia powstawanie podciśnienia przy wypływie paliwa.

Za pomocą kranika (najczęściej podciśnieniowego) w zbiorniku, paliwo trafia do komory pływakowej gaźnika, przechodząc jednocześnie przez filtr. Dzięki temu, zapobiega się przedostaniu zanieczyszczeń do wnętrza układu, co nierzadko prowadzi do uszkodzeń maszyny. Proces filtracji obejmuje także powietrze, mające trafić do mieszanki.

Kluczowym elementem każdego układu zasilania są jednak gaźniki oraz wtryskiwacze. Te pierwsze były montowane już w pierwszych skuterach, zaś ich udoskonalone wersje po dziś dzień pomagają w napędzaniu naszych jednośladów. To właśnie w ich wnętrzu powstaje mieszanka paliwa i powietrza, która trafia następnie do cylindrów przez kanały dolotowe. To właśnie ich pierwszym elementem jest wyżej wspomniany króciec dolotowy. Wtryskiwacze są z kolei rozwiązaniem elektronicznym, znacznie bardziej wydajnym. Natkniemy się na nie jednak tylko w niewielu maszynach z wyższej półki cenowej. Bez względu na posiadany przez nas układ, zawsze powinniśmy zadbać o to, aby nasze części do skuterów były kompatybilne z posiadanym przez nas jednośladem, odznaczając się przy tym wysoką jakością. Tylko wtedy unikniemy bowiem zbyt szybkiego zużycia się mechanizmów.