Podstawą bezpieczeństwa, zapewnionego podczas jazdy skuterem, jest prawidłowo działający hamulec. Gdy kilka metrów przed nami z bocznej uliczki wyjedzie inny użytkownik drogi, o prawdopodobieństwie tragicznego w skutkach wypadku decyduje każda upływająca sekunda. Z tej też przyczyny, układ hamulcowy skutera wykorzystuje specjalnie zaprojektowane mechanizmy, mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno nam, jak i innym osobom w pobliżu. Jednym z takich mechanizmów jest pompa hamulcowa, której działaniu przyjrzymy się w niniejszym artykule.
Pompa hamulcowa pod lupą
Ponieważ układy hydrauliczne są najczęściej spotykane w przednim układzie hamulcowym skutera, wymagającym bardzo dużej siły hamowania, wykorzystuje się tu płyny hamulcowe, które przenoszą siły podczas hamowania z dźwigni na mechanizm. Za prawidłowy przepływ tych płynów odpowiada właśnie pompa hamulcowa.
Sposób działania pompy nie odbiega zbytnio od pracy tłoków w cylindrach. Gdy dźwignia hamulca zostaje wprowadzona w ruch, tłok przesuwa się, zaś ciśnienie płynu hamulcowego rośnie. Za pomocą przewodów hamulcowych, jest on przetłaczany do mechanizmu hamulca. Ciśnienie jest wówczas rozkładane na większą powierzchnię.
Szczelność układu
Układ hamulcowy skutera wymaga od nas regularnych kontroli jego szczelności. Jeżeli płyn będzie z niego wyciekać lub przechodzić przez tłoczki, może wówczas dojść nie tylko do pogorszenia się pracy hamulca, ale nawet do kompletnego braku reakcji z jego strony. Samą pompę hamulcową należy też odpowiednio dostroić, aby cały mechanizm mógł błyskawicznie zareagować na ruch dźwigni. Tylko w ten sposób możemy być pewni, że układ hamulcowy naszego skutera faktycznie jest bezpieczny.