Podstawowym elementem każdego pojazdu są opony. To właśnie dzięki nim, możliwe jest przemieszczanie się maszyny. Opony skuterowe, zależnie od ich przeznaczenia, dzielimy na dwie zasadnicze kategorie. Pierwszą z nich są opony uniwersalne. Jest to największa grupa opon, obejmująca modele dętkowe i bezdętkowe dla przednich i tylnych osi. Na ogół opony te mają diagonalną konstrukcję, zaś korzystać z nich może każdy skuterzysta, wykorzystujący swój jednoślad do zwykłych przejażdżek. Osoby, chcące cieszyć się jak najszybszą jazdą, powinny z kolei rozejrzeć się za oponami sportowymi. W te kategorii, znajdziemy zarówno konstrukcje diagonalne, jak i radialne, na ogół bezdętkowe (budowa ta jest lżejsza, co pozytywnie wpływa na osiągi). Opony te odznaczają się wysoką przyczepnością oraz zapewniają najlepszą prędkość i przyspieszenie.
Bezdętkowe czy dętkowe?
Jak wspomnieliśmy wyżej, opony skuterowe mogą być zarówno dętkowe, jak i bezdętkowe. To, które z tych opon powinniśmy kupić, zależy od felg naszego skutera. Opony bezdętkowe oznacza się jako TT (tubetype), zaś dętkowe – TL (tubeless). Jeśli tego typu oznaczenie widnieje na naszych obecnych oponach lub felgach, wówczas odpowiedź na pytanie, który rodzaj wybrać, będzie oczywista. W przypadku braku takich informacji, zwróćmy uwagę na wentyl. Ciasno ułożona, metalowa konstrukcja oznacza, że konieczny jest zakup opony bezdętkowej. Gumowe, wąskie wentyle z ochronnym kapturkiem są z kolei oznaką opon dętkowych.
Radialne czy diagonalne?
Opony skuterowe typu diagonalnego to grupa znacznie bardziej liczna i częściej widywana, niż opony radialne. W oponach diagonalnych wykorzystuje się wzmocnienia ścian bocznych oraz kilka warstw specjalnych włókien (przynajmniej dwie), ułożonych pod odpowiednim kątem. Opony radialne są z kolei wyposażone w ogumienie, ułożone promieniście pod kątem 90 stopni względem kierunku toczenia. Ten typ opon jest jednak spotykany dość rzadko, jeśli chodzi o skutery.
Kupując opony dla naszego skutera, lepiej jest się rozglądać za egzemplarzami nowymi. Chociaż opony używane mogą kusić niską ceną, korzystanie z nich wiąże się ze zbyt dużym ryzykiem. Z tego też powodu, stawiajmy bezpieczeństwo i praktyczność skutera ponad chęć przyoszczędzenia.