Układy napędowe, w których wykorzystane zostały sprzęgła ośrodkowe, wymagają odpowiedniego przeniesienia mocy generowanej przez silnik na tylne koło jednośladu. A ponieważ prędkość obrotowa sprzęgła nie jest równa prędkości obrotowej koła, producenci opracowali specjalne przekładnie do skuterów. Elementy te są kluczowe dla uzyskania odpowiednich osiągów naszej maszyny, wpływając na moc silnika.
Działanie przekładni
Dlaczego przekładnie są tak ważne? Wszystko jest tu uzależnione od budowy samego układu. W jego skład wchodzi wariator, sprzęgło ośrodkowe oraz korektor momentu obrotowego. Gdybyśmy pozostawili wszystkie te części samym sobie, uległyby one bardzo szybkiemu zużyciu z powodu zbyt wysokich prędkości obrotowych. Przekładnie do skuterów utrzymują pracę układu w ryzach, zapewniając jego żywotność oraz wydajność.
Przekładnie zostały umieszczone między sprzęgłem skutera a jego kołem, zapobiegając rozbieżnościom prędkości obrotowej w tych dwóch częściach. Wewnątrz układu przekładni znajdują się dwie osie połączone ze sprzęgłem i kołem oraz dodatkowa, trzecia oś, która je łączy. Na tej trzeciej osi umieszczone zostały dwie zębatki o różnych rozmiarach. Mniejsza zębatka ma na celu kumulować moc ze sprzęgła, zaś większa – przekazywać ją kołu skutera. Układ ten został zaprojektowany w taki sposób, aby możliwe było pogodzenie wysokiej prędkości z dobrym przyspieszeniem.
Dwie zębatki w układzie pozwolą nam też na modyfikację skutera. Zamiana mniejszej zębatki na większą sprawia, że możemy zwiększyć prędkość obrotową koła, a co za tym idzie – uzyskać lepszą prędkość maksymalną. Z kolei zamiana odwrotna pozwoli nam na polepszenie przyspieszenia, poprzez zredukowanie ilości siły, wymaganej do rozpędzenia się skutera. Należy jednak pamiętać, że fabryczne przekładnie do skuterów muszą zostać wymienione, jeśli zmodyfikowaliśmy sam silnik jednośladu. Powodem tego jest fakt, że zwykła przekładnia nie będzie w stanie pracować efektywnie ze znacznie potężniejszym silnikiem. Musimy więc zawczasu pomyśleć też na wymianą przekładni na model o większej ilości zębatek, aby układ był w stanie przekazywać więcej wymaganej mocy.